Від автора: вітаю вас. Я впевнений, що у багатьох з вас є свої інтернет-проекти. Звичайно, приємно мати своє місце в мережі, але дуже важливо подбати про його захист. Наприклад, ви повинні знати, що таке резервна копія сайту і які існують способи її створення. Про це поговоримо в цій статті, особливо вона буде корисна власникам ресурсів на WordPress.
Що потрібно копіювати
Насамперед потрібно розібратися з тим, які частини вашого веб-ресурсу є найбільш важливими і потребують резервного копіювання.
База даних. Найважливіше, що у вас є. Всі тексти, рубрики, коментарі, налаштування плагінів і т. д. Все це міститься в базі даних. Соответтвенно, її потрібно резервувати в першу чергу. І це можна зробити багатьма способами. Найпопулярніші я опишу тут:
1. Через панель управління сервером. В cPanel або ISP panel (на виділеному сервері) ви можете знайти один з пунктів меню “Бази даних”. Там розташовуються всі ваші бази, а також є можливість завантажити їх в 1 клік. Тут ви можете не тільки завантажити, але і закачати базу, тобто відновити її у разі пошкодження або видалення.
2. Через phpmyadmin. Це утиліта, яка є у більшості хостерів. У ній також у вас є доступ до всіх баз даних, вибрати потрібну і натисніть “експорт”.
3. За допомогою плагінів wordpress. Якщо ви хочете автоматизувати процес, то можна встановити плагін, який автоматом буде постійно робити бекап і відсилати його вам на email або зберігати в хмарне сховище. Як варіант – WordPress DataBase Backup.
4. Через експорт, вбудований в wordpress. У самому движку в розділі “Інструменти” є можливість експортувати всі ваші записи, рубрики і коментарі в xml-формат. Щоб їх імпортувати, потрібно буде встановити офіційний плагін від розробників WP – WordPress Importer.
Власне, цих способів вам повинно вистачити.
Картинки і шаблон. Це теж дуже важливі файли – сама робоча тема, а також всі картинки, які ви використовуєте у своїх статтях. Насправді ви можете поступити просто і завантажити весь сайт цілком. Це можна зробити через ftp-клієнт. Наприклад, filezilla. Просто скачайте кореневу папку.
Шаблон ви можете знайти за адресою: wp-content/themes, а картинки – wp-content/uploads. Як правило, шаблон достатньо один раз завантажити і зберігати в надійному місці, картинки ж можна завантажувати приблизно 1-4 рази на місяць, в залежності від частоти оновлень публікацій.
Резервне копіювання на рівні хостингу
У деяких хостингах резервне копіювання може відбуватися автоматично. Запитайте у свого хостера, як з цим справи, а також як налаштувати його самостійно. Як правило, достатньо 1 раз створити завдання і вона буде виконуватися, не вимагаючи більше ваших втручань.
Якщо у вас VDS, резервне копіювання можна включити, активувавши його для адміністраторської облікового запису.
У будь-якому випадку, навіть якщо ви зовсім не розбираєтеся, що і як зробити, просто напишіть у службу підтримки, вам обов’язково допоможуть, якщо у вас нормальний хостер, який піклується про своїх клієнтів.
Як відновити сайт з резервної копії?
В принципі, з цим теж не повинно виникнути жодних проблем. Якщо резервні копії робилися на сервері автоматично, ви можете подати запит в службу підтримки на відновлення з останньої копії, або запитати, як це зробити самостійно.
Якщо вам потрібно завантажити нову базу даних, ви можете використовувати будь-який з перерахованих вище способів. Можна закачати її через панель управління, можна імпортувати в phpMyAdmin, а можна просто через сам wordpress імпортувати файл xml всім основним вмістом.
Відновлення зображень і шаблону робиться банальним копіюванням файлів в ті директорії, де вони перебували раніше.
Копіювання важливих файлів
Я кажу про ті файли, які лежать безпосередньо в кореневій папці сайті. Це такі, як: robots.txt, .htaccess, а також різні директорії, які ви створювали в процесі роботи над сайтом. Власне, простіше один раз скопіювати сайт цілком на комп’ютер і всі ці файли збережуться.
Тут ви вже повинні самі згадати, що є на вашому ресурсі. Можливо, у вас в деяких статтях, є посилання на скачування файлів, які лежать на вашому ж сайті? Тоді такі файли теж потрібно зберегти, щоб при відновленні сайту не було битих посилань. Також перегляньте, які у вас є директорії. Крім wp-content, wp-admin й wp-includes, які стоять у движку wordpress за замовчуванням, у вас можуть бути і інші папки, які ви зробили самостійно.
Відповідно, в інших cms теж є папки, які потрібні для роботи движка, а є ті, що створювали ви. Їх потрібно також завантажити.
Підсумуємо
Найголовніше, що ви повинні винести для себе з цієї статті:
Найбільше потрібно зберігати свою базу даних. Постійно робіть резервні копії та зберігайте їх у кількох примірниках, можна закачувати копії бази собі в хмарне сховище.
Зберігайте важливі файли движка (картинки і шаблон), а також додаткові файли і папки, які ви створили в процесі роботи над проектом. Все це теж потрібно регулярно копіювати на комп’ютер або в хмару.
Ну і звичайно, якщо у вас є все це, то у випадку втрати даних не варто панікувати – ви все заздалегідь застрахували і відновитися можна буде досить просто. Навіть якщо у вас виникнуть у цій справі якісь проблеми, ви можете запитати свого хостинг-провайдера. У решт, деякі хостери можуть вам самі все відновити, якщо ви надасте потрібні файли.
Найголовніша порада – не забувайте робити резервні копії. Якщо ви власник сайту, то для вас це має стати такою ж необхідною справою, як чищення зубів вранці.