ЄС відкладає повне впровадження закону про штучний інтелект до 2027 року, що викликає суперечки

2

Європейська комісія запропонувала відкласти повну реалізацію свого знакового закону про штучний інтелект (ШІ) до грудня 2027 року, фактично відсуваючи важливі правила для систем ШІ з високим ризиком більш ніж на рік. Цей крок, запроваджений як частина Комплексного пакету цифрових технологій – ширшої ініціативи з оптимізації цифрового законодавства ЄС – викликав суперечки, протиставляючи галузевих лобістів проти захисників прав споживачів і викликаючи занепокоєння щодо темпів регулювання ШІ в Європі.

Чому затримка?

Комісія пояснює затримку повільним впровадженням державами-членами та необхідністю дати підприємствам час адаптуватися до складних нових правил. Зокрема, положення, спрямовані на технології штучного інтелекту «високого ризику» — ті, що використовуються в критично важливих процесах прийняття рішень, таких як схвалення позик, прийом на роботу та освітні оцінки — тепер будуть повністю запроваджені лише до кінця 2027 року.

Ця затримка важлива, оскільки це означає, що моделі AI продовжуватимуть працювати з меншою кількістю обмежень протягом більш тривалого періоду. На практиці це означає, що компанії все ще можуть використовувати раніше обмежені дані для прийняття важливих рішень щодо доступу осіб до фінансових послуг, охорони здоров’я та можливостей працевлаштування.

Реакція промисловості та адвокатів

Технологічна галузь здебільшого привітала затримку, а такі групи, як CCIA (представляє Amazon, Apple, Google і Uber), закликають до ще більшої гнучкості. Вони стверджують, що існуючі правила є надто обтяжливими та перешкоджають інноваціям. Однак критики стверджують, що це кричущий випадок дерегуляції, який приносить користь великим технологічним компаніям за рахунок захисту споживачів.

Пітер Норвуд з Finance Watch стверджує, що це стратегія «дерегулювання для прискорення», яка завдасть шкоди споживачам. Він попереджає, що люди можуть зіткнутися з упередженими відмовами в позиках або дискримінаційними страховими внесками, прийнятими AI, без прозорості або можливості оскаржити.

Групи споживачів, такі як BEUC, також критикують цей крок, кажучи, що Комісія замість спрощення правил, по суті, ставить інтереси галузі вище прав громадян.

Проблеми впровадження та політичні перешкоди

Затримка частково пов’язана з логістичною реальністю: багато країн-членів ЄС не змогли вкластися в кінцевий термін до 2025 року для створення національних органів, необхідних для забезпечення дотримання законодавства про ШІ. Без цих структур незалежні оцінювачі відповідності не можуть бути сертифіковані, а система не може ефективно функціонувати.

Шлях вперед не гарантований. Реалізація комплексного пакету вимагатиме внесення змін до Загального регламенту захисту даних (GDPR), крок, який, як очікується, зустріне опір з боку євродепутатів у всьому політичному спектрі. Деякі законодавці стверджують, що нещодавно обговорені та прийняті закони не слід змінювати так швидко, особливо до їх повного виконання.

Загальна картина

Закон ЄС про штучний інтелект мав стати глобальним стандартом відповідального розвитку штучного інтелекту. Однак затримка ставить під сумнів прагнення Європи дотримуватись цих стандартів. Чим довше системи штучного інтелекту з високим рівнем ризику працюють за слабкішого регулювання, тим більший потенціал для шкоди — чи то через упереджені алгоритми, порушення конфіденційності чи несправедливі економічні наслідки.

Рішення Комісії підкреслює ширшу напругу між інноваціями та регулюванням в епоху ШІ. Збалансування цих конкуруючих пріоритетів стане визначальним завданням для політиків у найближчі роки.

Запропонована затримка – це не просто технічне коригування; це стратегічна пауза, яка змінює ландшафт управління ШІ в Європі. Наступні кілька місяців визначатимуть, чи призведе ця пауза до більш ефективного нагляду чи подальшого погіршення захисту споживачів.