Від автора: вітаю всіх читачів нашого журналу. Сьогодні пропоную розглянути питання, яке задають багато новачків в сайтобудуванні: «Чим відрізняється портал від сайту?» І це не той портал, за допомогою якого потрапляють в інший простір.
Мабуть, найперше, що я хотів би сказати, що будь-портал є сайтом, але далеко не кожен сайт – порталом. Я б навіть сказав, що порталів дуже мало порівняно з іншими видами web-ресурсів.
А вся справа в тому, що створити і запустити такий проект набагато складніше, це займає набагато більше часу і коштує значно дорожче. Найвідоміші приклади таких ресурсів: Яндекс і Google.
На цих майданчиках настільки багато окремих сервісів, що навіть спробувати все не так-то просто, я вже не кажу про те, як важко все це розробляти. Для прикладу зайдіть на головну сторінку Яндекса, натисніть там “Ще” – “Всі сервіси Яндекса”.
Рис. 1. Всі сервісу Яндекса і не злічити, на скріншоті всього лише менша їх половина.
Перед вами відкриється значний список того, що пропонує компанія. Тут стільки багато всього, я навіть половину сервісів ніколи не запускав, не те що там все. Яндекс – це типовий приклад горизонтального порталу, а ще бувають вертикальні. Це означає, що сайт ніяк не прив’язаний до якоїсь конкретної тематики.
У самому справі, сервісами Яндекса користуються мільйони людей. Наприклад, поштою або Диском, де можна зберігати важливі для себе дані. Вертикальний портал налецен на якусь певну тематику і збирає навколо себе тільки тих людей, яким близька ця тематика.
Приклад – Хабрахабр. Ресурс націлений тільки на людей, яким близькі інформаційні технології та інтернет-бізнес. Проект являє собою одночасно і блог, і новинний ресурс, і сайт з вакансіями, і опитувальник.
Кожен портал – унікальний
Давайте візьмемо, наприклад, блоги або сайти новин. Я можу зайти на 10-20 таких ресурсів. Скрізь будуть різні новини, різні статті, різний дизайн, але загальний скелет один і той же – просто місце для публікації якихось матеріалів і, можливо, деякого спілкування між користувачами. І більше нічого. Може бути, звичайно, якийсь додатковий функціонал. Можливо, опитування чи щось інше, але на цьому все не обмежується.
Портали ж в цьому плані дуже сильно відрізняються, тому що кожен з них по-своєму унікальний. Мало того, що у такого проекту унікальний дизайн, у нього ще й унікальний функціонал. Адже ви не знайдете такого ж сервісу, як Яндекс.Метрика, а може бути, бачили точний аналог Google Adsense? Звичайно, крім метрики є Google Analytics і лічильники сторонніх сервісів, а крім адсенс свій сервіс контекстної реклами є у Яндекса – Директ.
Це так, але ж по функціоналу ці сервіси не повторюють один одного точнісінько? Вони дуже сильно відрізняються один від одного, хоча де в чому схожі. Але далеко не так сильно, як схожі один на одного інші сайти, де часто відрізняються тільки якісь дрібниці (крім дизайну).
Рис. 2. Ще один приклад – Yahoo.
Ще портал може бути просто сукупністю багатьох видів сайтів. Все в одному, так би мовити. Наприклад, якщо на сайті є форум, чат, блог, незалежні спільноти, можливість додавати інших людей у друзі, купувати якусь валюту, яка діє всередині цього проекту – це портал. Звичайно, необов’язково на ньому має бути щось з вищепереліченого і не обов’язково там буде все це.
Основна відмінність
Ця відмінність полягає в складності реалізації таких проектів. Сьогодні навіть початківців в сайтобудуванні вже через 6-12 місяців навчання може спокійно робити свої блоги, новинні сайти і навіть інтернет-магазини і форум. Готових інструментів і движків достатньо, а самі просунуті можуть навіть написати свій власний невеликий движок.
Але чи може людина сама портал зробити? В цілому, це можливо, але для цього він повинен бути професіоналом у сфері сайтобудування, а також у нього на це піде дуже багато часу. Це якщо говорити про розробку з нуля. І звичайно, мова не йде про те, що він створить свій власний Яндекс. Для розробки проектів такого масштабу використовувалися сили сотень професіоналів. Швидше за все, це буде вузькотематичний сайт.
Та і якщо ви зайдете прямо зараз на сайт який-небудь великої веб-студії, то зможете відчути різницю між вартістю розробки звичайного блогу і порталу. Різниця у вартості буде в 10-50 разів.
Соціальні мережі
Ще один приклад горизонтальних порталів – соціальні мережі. Очевидно, що на такому ресурсі повинно бути багато можливостей. Візьмемо, наприклад, Вконтакте. Тут є можливість створити свою сторінку, слухати музику, дивитися відео, відправляти особисті повідомлення іншим людям і багато-багато іншого. На опис можливостей цієї соц. мережі можна витратити дуже багато часу, тут є внутрисайтовая валюта (голоси). А для багатьох людей сайт став джерелом заробітку (адміністрування груп, розміщення й настроювання реклами тощо).
Відразу видно, що це не що інше, як величезний високовідвідуваний портал. Загалом, я думаю вищенаведених прикладів вам вистачить, щоб чітко зрозуміти різницю між простим сайтом і порталом.
Дуже важко буде знайти блог або форум, у якого відвідуваність більше 100 тисяч осіб на добу. Для порталів ж це звична справа, тому що вони об’єднують людей різних інтересів.
Бачимо, що сьогодні в “Однокласниках” побувало вже понад 19 мільйонів чоловік. А цей скріншот зроблений мною в 15:00 за московським часом. Як бачите, аудиторія порталів величезна.
У будь-якому випадку, все починається з вивчення PHP і MySQL. Оволодівши цими технологіями досить добре вам буде набагато простіше зрозуміти, як функціонують такі web-ресурси зсередини, а також самому! (можливо) одного разу прийняти участь в розробці такого проекту. Тому, не гаючи часу, починайте вивчати базу, наприклад, MySQL, щоб одного разу власними руками створити щось грандіозне.