Чим відрізняється портал від сайту

434

Від автора: вітаю всіх читачів нашого журналу. Сьогодні пропоную розглянути питання, яке задають багато новачків в сайтобудуванні: «Чим відрізняється портал від сайту?» І це не той портал, за допомогою якого потрапляють в інший простір.

Мабуть, найперше, що я хотів би сказати, що будь-портал є сайтом, але далеко не кожен сайт – порталом. Я б навіть сказав, що порталів дуже мало порівняно з іншими видами web-ресурсів.

А вся справа в тому, що створити і запустити такий проект набагато складніше, це займає набагато більше часу і коштує значно дорожче. Найвідоміші приклади таких ресурсів: Яндекс і Google.

На цих майданчиках настільки багато окремих сервісів, що навіть спробувати все не так-то просто, я вже не кажу про те, як важко все це розробляти. Для прикладу зайдіть на головну сторінку Яндекса, натисніть там “Ще” – “Всі сервіси Яндекса”.

Чим відрізняється портал від сайту

Рис. 1. Всі сервісу Яндекса і не злічити, на скріншоті всього лише менша їх половина.

Перед вами відкриється значний список того, що пропонує компанія. Тут стільки багато всього, я навіть половину сервісів ніколи не запускав, не те що там все. Яндекс – це типовий приклад горизонтального порталу, а ще бувають вертикальні. Це означає, що сайт ніяк не прив’язаний до якоїсь конкретної тематики.

У самому справі, сервісами Яндекса користуються мільйони людей. Наприклад, поштою або Диском, де можна зберігати важливі для себе дані. Вертикальний портал налецен на якусь певну тематику і збирає навколо себе тільки тих людей, яким близька ця тематика.

Приклад – Хабрахабр. Ресурс націлений тільки на людей, яким близькі інформаційні технології та інтернет-бізнес. Проект являє собою одночасно і блог, і новинний ресурс, і сайт з вакансіями, і опитувальник.

Кожен портал – унікальний

Давайте візьмемо, наприклад, блоги або сайти новин. Я можу зайти на 10-20 таких ресурсів. Скрізь будуть різні новини, різні статті, різний дизайн, але загальний скелет один і той же – просто місце для публікації якихось матеріалів і, можливо, деякого спілкування між користувачами. І більше нічого. Може бути, звичайно, якийсь додатковий функціонал. Можливо, опитування чи щось інше, але на цьому все не обмежується.

Портали ж в цьому плані дуже сильно відрізняються, тому що кожен з них по-своєму унікальний. Мало того, що у такого проекту унікальний дизайн, у нього ще й унікальний функціонал. Адже ви не знайдете такого ж сервісу, як Яндекс.Метрика, а може бути, бачили точний аналог Google Adsense? Звичайно, крім метрики є Google Analytics і лічильники сторонніх сервісів, а крім адсенс свій сервіс контекстної реклами є у Яндекса – Директ.

Це так, але ж по функціоналу ці сервіси не повторюють один одного точнісінько? Вони дуже сильно відрізняються один від одного, хоча де в чому схожі. Але далеко не так сильно, як схожі один на одного інші сайти, де часто відрізняються тільки якісь дрібниці (крім дизайну).

Чим відрізняється портал від сайту

Рис. 2. Ще один приклад – Yahoo.

Ще портал може бути просто сукупністю багатьох видів сайтів. Все в одному, так би мовити. Наприклад, якщо на сайті є форум, чат, блог, незалежні спільноти, можливість додавати інших людей у друзі, купувати якусь валюту, яка діє всередині цього проекту – це портал. Звичайно, необов’язково на ньому має бути щось з вищепереліченого і не обов’язково там буде все це.

Основна відмінність

Ця відмінність полягає в складності реалізації таких проектів. Сьогодні навіть початківців в сайтобудуванні вже через 6-12 місяців навчання може спокійно робити свої блоги, новинні сайти і навіть інтернет-магазини і форум. Готових інструментів і движків достатньо, а самі просунуті можуть навіть написати свій власний невеликий движок.

Але чи може людина сама портал зробити? В цілому, це можливо, але для цього він повинен бути професіоналом у сфері сайтобудування, а також у нього на це піде дуже багато часу. Це якщо говорити про розробку з нуля. І звичайно, мова не йде про те, що він створить свій власний Яндекс. Для розробки проектів такого масштабу використовувалися сили сотень професіоналів. Швидше за все, це буде вузькотематичний сайт.

Та і якщо ви зайдете прямо зараз на сайт який-небудь великої веб-студії, то зможете відчути різницю між вартістю розробки звичайного блогу і порталу. Різниця у вартості буде в 10-50 разів.

Соціальні мережі

Ще один приклад горизонтальних порталів – соціальні мережі. Очевидно, що на такому ресурсі повинно бути багато можливостей. Візьмемо, наприклад, Вконтакте. Тут є можливість створити свою сторінку, слухати музику, дивитися відео, відправляти особисті повідомлення іншим людям і багато-багато іншого. На опис можливостей цієї соц. мережі можна витратити дуже багато часу, тут є внутрисайтовая валюта (голоси). А для багатьох людей сайт став джерелом заробітку (адміністрування груп, розміщення й настроювання реклами тощо).

Відразу видно, що це не що інше, як величезний високовідвідуваний портал. Загалом, я думаю вищенаведених прикладів вам вистачить, щоб чітко зрозуміти різницю між простим сайтом і порталом.

Дуже важко буде знайти блог або форум, у якого відвідуваність більше 100 тисяч осіб на добу. Для порталів ж це звична справа, тому що вони об’єднують людей різних інтересів.

Чим відрізняється портал від сайту

Бачимо, що сьогодні в “Однокласниках” побувало вже понад 19 мільйонів чоловік. А цей скріншот зроблений мною в 15:00 за московським часом. Як бачите, аудиторія порталів величезна.

У будь-якому випадку, все починається з вивчення PHP і MySQL. Оволодівши цими технологіями досить добре вам буде набагато простіше зрозуміти, як функціонують такі web-ресурси зсередини, а також самому! (можливо) одного разу прийняти участь в розробці такого проекту. Тому, не гаючи часу, починайте вивчати базу, наприклад, MySQL, щоб одного разу власними руками створити щось грандіозне.